2008. szeptember 7., vasárnap

Zöldfűszeres vegazsír (vegán)

Szóval, az úgy volt, hogy már igazán gyerekkoromban se nagyon rajongtam a zsírért, amit a kenyérre kentünk... Igazi falusi családként, minden évben volt disznóvágás, libatömés, így zsírban sem volt hiány, bár anyám már akkor sem annyira használta főzéshez, inkább max. libazsírt ettünk kenyérre kenve. Az még talán ízlett is vmennyire szerény emlékeim szerint... Viszont mostanra eltelt már min. 20 év, amikor utoljára ilyesmit ettem! Valószínűleg ebbéli viszolygásom is hozzájárult ahhoz, hogy amikor az utóbbi időben a terhességi nyűglődéseim hatására, a főzéseim csökkenésével arányban elkezdtem utánanézni a kész kenyérpástétomoknak, már akkor sem nagyon fogtak meg a Biopont különféle ízesítésű vegazsírjai... A prímet vitte számomra a "Libazsír jellegű", amit sose értettem, merthogy egy vega miért is keresné a húsos ízeket?!

Na, aztán több hónapos nézelődés után nemrégiben mégiscsak vettem egy üveg vegazsírt...:-)) És hát melyiket is? Hát a "Libazsír jellegű" mandulás-fűszerest!:-)))) Merthogy az adott ízek közül még ez tűnt a legelfogadhatóbbnak! És hát láss csodát, nagyon bejött az egész családnak! Csak úgy faltuk! Viszont gyorsan hozzáteszem, sztem egyáltalán nincs libazsír ízhatása, ami nálam leginkább előnyt jelent!

Nagy hátránya viszont, hogy baromi drága, egy 180 g-os kis üveg, mintegy 600 Ft!
Így aztán alternatív megoldás után néztem, és egy fűszerkönyvemben találtam is egy alapreceptet a vegazsírhoz, amit aztán némiképp módosítottam.
A vegazsír alapját a pálmazsír adja, melyről érdemes néhány dolgot megemlíteni:
A pálmazsírt a trópusi olajpálma magjából nyerik préselés útján, vagy vmilyen oldóanyag segítségével a kis magvakból. Ezt követően vízgőzös, illetve más kémiai eljárosoknak vetik alá, hogy szag- és ízsemleges végeredményt érjenek el. A pálmazsír legfőbb tulajdonsága, hogy magasabb fokú hevítés hatására sem változik meg a benne található zsírsavak aránya (magas arányban tartalmaz az emberi szervezet számára előnyös telítetlen zsírsavakat, szemben az állati termékekben, húsban található, koleszterinszint-emelkedésért is felelős telített zsírsavakkal), ezért a vele való sütés révén elkerülhetőek a hidegen sajtolt olajak magas fokú hevítésénél felszabaduló káros anyagok. Ideális pl. olajban sütéshez, tepsik kikenéséhez.
VISZONT!: azért azt sem árt tudni, hogy a világon fellelhető olajpálmák nagy részét "mesterségesen" termesztik, melynek ára a világon az esőerdők jelentős részének kipusztítása...! Erről itt olvashattok cikket:http://zoldhullam.blog.fn.hu/index.php?view=bejegyzes_oldal&bejid=54648
A hosszú bevezetés után pedig íme a házi recept a vegazsírhoz, mely így a 600 Ft-os ár/ üveg helyett kb. 150 Ft-ból kijött! (na jó, az is igaz, hogy pálmazsírban is van BIO verzió, ami 250 g / kb. 7-800 Ft, így az drágábbra jön ki).
Nagyon finom lett, Férjnek annyira bejött, hogy szinte naponta azt enné, Babóca mértékkel eszi, mert talán kicsit sós lett neki, nálam is nyerő!:-) Viszont mértékkel fogyasszuk lehetőleg, mert igen magas a kalóriaértéke! 100g = kb. 900 kcal!
Vegazsír recept még:
Reninél
Szildánál
Katánál
Zöldfűszeres vegazsír
Hozzávalók (kb. 150 g zsír elkészítéséhez):150 g pálmazsír
5-7 ek. hidegen sajtolt lenolaj
1 kisebb fej hagyma
1 gerezd fokhagyma
zöldfűszerek (pl. rozmaring, majoranna, zsálya, kakukkfű, metélőhagyma) - nálam 1 rövidebb szál rozmaring, 1 kis csokor metélőhagyma, néhány szál kakukkfű volt
só, bors
A felaprított hagymát egy kis pálmazsíron üvegesre dinszteljük, majd a maradék pálmazsírt is hozzáadjuk és felmelegítjük. Hozzáadjuk a finomra vágott zöldfűszereket, a fokhagymát, sót, borsot és végül a lenolajat. Én a végén még megkóstoltam olvadt állapotában, hogy utána tudjak ízesíteni szükség esetén. Az egészet alaposan elkeverjük, majd befőttesüvegbe töltjük. Dermedés közben érdemes néhányszor felkeverni, hogy a sok fűszer ne csak az aljára ülepedjen le! Hűtőben tároljuk, de felhasználás előtt nem árt legalább fél órával korábban kivenni, hogy jól kenhető legyen!

9 megjegyzés:

  1. No, erről a zsír dologról magam is sokáig hasonlóan gondolkodtam, mígnem valahogy csak beesett egyszer a kosaramba az általad is emlegetett libazsír és alig győztük kenni :o))) A receptért külön hálás vagyok, mert hát az ára ... na, szóval, vennem kell pálmazsírt, hogy kipróbálhassam.
    ( Hogy vagytok pocakilag? )

    VálaszTörlés
  2. három évig voltam vega a múlt évezredben. ha akkoriban lett volna vegazsír, talán minden másként alakul :))

    VálaszTörlés
  3. Kata!
    Majd számolj be az eredményről!Pocakilag még 3 hét a kiírt időpontig, ami egyrészről elég sok, másrészről nagyon kevésnek tűnik!:-)

    Grenadine!
    :-)))

    VálaszTörlés
  4. Siccike! A család szereti ezt a vegazsírt, kivéve a legkisebbet és engem :) nekem túlzottan fokhagyma domináns (valamiért nem bírja a gyomrom).
    Itthon szezámkrémet szoktam készíteni, inkább a hidegebb szezonban. Meg napraforgó, s.répa stb. de ezek ugye csak pár napig tarthatók el, így mindig van itthon kéznél ilyen bolti "zsír" is.
    De konkrétan ilyet még nem próbáltam készíteni.

    VálaszTörlés
  5. Szia!
    Hol lehet venni palmazsirt????? Mar kutatok utana tobb napja, de sehol sem talalok... :(

    VálaszTörlés
  6. Reni!
    A szezámmagost még nem próbáltam, de egyszer neki kellene már állni...:-) Megy úgy egyáltalán, több pástétomfélét kellene csinálnom, de olyan lassan fogy nálunk egy kisebb mennyiség is...

    Szia!:-)
    Pálmazsírt én egy kisebb bioboltban vettem. Sztem olyan bioboltban érdemes keresned, ahol van hűtőpult is. Egyébként ezt a fajtát használtam
    http://azsiabt.kernel.hu/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,3758/category_id,373/manufacturer_id,0/tipps_id,29/receipt_id,71/option,com_virtuemart/Itemid,31/vmcchk,1/

    VálaszTörlés
  7. A pálmazsír legjobb tudomásom szerint a növényi zsírok közül a legrosszabb hatású a szervezetünkre. Egyrészt, mivel elképesztően magas benne a telített zsírsavak aránya, csaknem olyan rossz, mint a disznózsíré. Másrészt nem található benne ómega 3 zsírsav, és ómega 6 is csak kevés. Hozzáadódik még a kezelés során keletkező transz zsírsavak veszélye is. Mindezek alapján a számba nem venném, nemhogy a gyerekemnek adjam. ld: http://www.natursziget.com/egeszseg/20100809-mi-az-igazsag-a-palma-es-mas-olajoktol-1

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen Ismeretlen!
      Köszönöm a sok hasznos infót, és cenzúrázást, amivel az elmúlt napokban elláttad a blogomat! Szerencsére mindenkinek saját joga eldönteni, hogy mit tesz a saját gyereke szájába...!

      Törlés
  8. Bár nem konkrétan az olajokról van szó, de az előbbi linkhez szerintem érdekes kiegészítés:
    http://www.selectfood.hu/2013/01/jo-tudni-az-olajok-heviteserol.html#.Uyv3j6hdUrU

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...